Monday, June 9, 2008

Kisah 'Orang Terkaya Dunia'


Menurut majalah bisnes, Forbes, Gates(kanan, tengah adalah isterinya Melinda Gates) tidak lagi sebagai orang terkaya di dunia, gelaran itu beralih ke tangan Warren Buffet(kiri), seorang kapitalis Amerika. Forbes memperkirakan kekayaan pribadi Buffet berjumlah sekitar 62 billion dollar.

Bill Gates bahkan tidak berada di kedudukan kedua, tetapi ditempat ketiga. Ketika ini kekayaan beliau adalah 58 billion dollar.

Begitulah kisah orang-orang terkaya di dunia yang masing-masing berlumba untuk berada di tempat pertama dengan menumpukkan segala kekayaan dunia pada diri mereka. Faktanya, kekayaan Bill Gates sahaja mampu menampung perbelanjaan negara terbesar dunia, Russia selama setahun. Apa kurangnya dengan Malaysia, lebih 30% kekayaan negara berada ditangan 40 individu yang bergelar kapitalis (klik di sini).

Itulah hakikat kapitalisme, kekayaan negara akan berlegar pada sekelompok kecil manusia tamak yang dipanggil kapitalis/pelabur dan pemerintah yang berkepentingan dengan mereka. 'Habuk-habuk' nya dinikmati oleh rakyat jelata.

No comments: